Nederlands
Nederland
Aanmelden
De tip van euro-boek.nl
Soortgelijke boeken
Andere boeken die eventueel grote overeenkomsten met dit boek kunnen hebben:
Zoekfuncties
boekentips
actueel
Advertentie
FILTER
- 0 resultaten
laagste prijs: 16,00 €, hoogste prijs: 16,95 €, gemiddelde prijs: 16,58 €
Muziek in de stad / druk 1 - Marlet, G.
uitverkocht boek
(*)
Marlet, G.:
Muziek in de stad / druk 1 - nieuw boek

2010, ISBN: 9079812056, Lieferbar binnen 4-6 Wochen Verzendingskosten:Versandkostenfrei innerhalb der BRD

ID: 9789079812059

Internationaler Buchtitel. In holländischer Sprache. Muziek in de stad, Verlag: IJzer, 50 Seiten, L=210mm, B=150mm, H=5mm, Gew.=155gr, 1. [GR: 15800 - HC/Kunst], Kartoniert/Broschiert, Klappentext: Kijken naar kosten kan niet zonder naar de opbrengsten te kijken NIJMEGEN, 26 mei 2010 - Volgens onderzoek in opdracht van RTL nieuws betaalt de gemiddelde Nederlander 100 euro per jaar voor kunst- en cultuursubsidies. In de verkiezingscampagne menen partijen zoals PVV, VVD en ChristenUnie dat het wel wat minder kan met deze subsidies. Een goed bestuurder moet ook naar de opbrengsten kijken, vindt ruimtelijk economisch onderzoeker Gerard Marlet. In 'Muziek in de stad' laat hij zien dat verkiezingsthema's als werk, wonen en innovatie onlosmakelijk verbonden zijn met aanwezigheid van kunst en cultuur. Kunst en cultuur zijn volgens Marlet geen hobby van de (linkse) elite of louter de slagroom op de taart. In het boekje Muziek in de stad laat Gerard Marlet met cijfers onderbouwd zien dat wanneer de overheid de kunst- en cultuurdobber uitgooit, de (bij)vangst substantieel is. Werkgelegenheid is een van de opbrengsten van cultuursubsidies. Volgens Marlet vergroot de aanwezigheid van cultuur in steden hun aantrekkingskracht. Dit spreekt potentiële bedrijven en inwoners aan. Anders dan vroeger baseren mensen de keuze voor hun woonplaats niet meer op de aanwezigheid van hun werkgever in de directe nabijheid. Werken volgt steeds meer wonen, in plaats van andersom. Meer werkgelegenheid Steden waarin het cultuuraanbod groot is, trekken meer economisch kansrijken dan steden met een klein cultuuraanbod. De aanwezigheid van een groot aantal goedopgeleide, creatieve mensen in de bevolking kan volgens Marlet meerdere positieve effecten hebben voor de werkgelegenheid. Mensen met meer kennis en vaardigheden zijn productiever en dus aantrekkelijker voor werkgevers die goedkoop willen produceren. Mensen met meer kennis en vaardigheden geven meer geld uit in de plaatselijke horeca en detailhandel en creëren daarmee banen voor lageropgeleiden. Mensen met meer kennis en vaardigheden zullen ook eerder een eigen bedrijf vanuit hun huis starten en op die manier mogelijk banen creëren voor stads- of regiogenoten. Mensen met meer kennis en vaardigheden passen zich gemakkelijker aan nieuwe economische omstandigheden aan. Sociale cohesie, schoolprestaties, innovatie De aanwezigheid van kunst en cultuur kan ook positieve effecten hebben op de leefbaarheid. Cultuur kan direct leiden tot afname van leefbaarheidproblemen op wijkniveau. Volgens Marlet is dit onder meer het gevolg van meer sociale cohesie en betere schoolprestaties - op hun beurt weer het gevolg van het in voldoende mate aanwezig zijn van kunst en cultuur in steden en regio's. Marlet benadrukt dat cultureel aanbod hierbij voldoende is, actieve deelname is niet eens nodig. Ook niet onbelangrijk: kunst en cultuur in steden kunnen (mede) een klimaat creëren waarin innovatie en kennis gedijen. Cultuur fungeert als ontmoetings- en broedplaats voor nieuwe ideeën. Op innovatie en onderwijs mag niet worden bezuinigd, betoogt VVD-leider Mark Rutte in verschillende debatten. CDA-voorman Jan-Peter Balkenende spreekt al jaren over het belang van Nederland als kenniseconomie en hamert daarbij op het belang van innovatie. Over de auteur Dr. Gerard Marlet (Driebergen-Rijsenburg, 12 juli 1970) is directeur van het ruimtelijk-economisch onderzoeksinstituut Atlas voor gemeenten. Daar houdt hij zich bezig met onderzoek naar het wel en wee van Nederlandse wijken, steden en regio's. Marlet is tevens verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen, waar hij Nederlandse toepassingen bedenkt van de denkbeelden van Nobelprijswinnaar Paul Krugman. Marlet is auteur van het veelgeprezen De aantrekkelijke stad (2009) en verzorgt jaarlijks de Atlas voor Gemeenten. Thema 2010: bevolkingskrimp. Muziek in de stad, omvang 55 pag., winkelprijs EUR 14,95. ISBN: 978-90-79812-05-9. www.voc-uitgevers.nl. Kijken naar kosten kan niet zonder naar de opbrengsten te kijken NIJMEGEN, 26 mei 2010 - Volgens onderzoek in opdracht van RTL nieuws betaalt de gemiddelde Nederlander 100 euro per jaar voor kunst- en cultuursubsidies. In de verkiezingscampagne menen partijen zoals PVV, VVD en ChristenUnie dat het wel wat minder kan met deze subsidies. Een goed bestuurder moet ook naar de opbrengsten kijken, vindt ruimtelijk economisch onderzoeker Gerard Marlet. In 'Muziek in de stad' laat hij zien dat verkiezingsthema's als werk, wonen en innovatie onlosmakelijk verbonden zijn met aanwezigheid van kunst en cultuur. Kunst en cultuur zijn volgens Marlet geen hobby van de (linkse) elite of louter de slagroom op de taart. In het boekje Muziek in de stad laat Gerard Marlet met cijfers onderbouwd zien dat wanneer de overheid de kunst- en cultuurdobber uitgooit, de (bij)vangst substantieel is. Werkgelegenheid is een van de opbrengsten van cultuursubsidies. Volgens Marlet vergroot de aanwezigheid van cultuur in steden hun aantrekkingskracht. Dit spreekt potentiële bedrijven en inwoners aan. Anders dan vroeger baseren mensen de keuze voor hun woonplaats niet meer op de aanwezigheid van hun werkgever in de directe nabijheid. Werken volgt steeds meer wonen, in plaats van andersom. Meer werkgelegenheid Steden waarin het cultuuraanbod groot is, trekken meer economisch kansrijken dan steden met een klein cultuuraanbod. De aanwezigheid van een groot aantal goedopgeleide, creatieve mensen in de bevolking kan volgens Marlet meerdere positieve effecten hebben voor de werkgelegenheid. Mensen met meer kennis en vaardigheden zijn productiever en dus aantrekkelijker voor werkgevers die goedkoop willen produceren. Mensen met meer kennis en vaardigheden geven meer geld uit in de plaatselijke horeca en detailhandel en creëren daarmee banen voor lageropgeleiden. Mensen met meer kennis en vaardigheden zullen ook eerder een eigen bedrijf vanuit hun huis starten en op die manier mogelijk banen creëren voor stads- of regiogenoten. Mensen met meer kennis en vaardigheden passen zich gemakkelijker aan nieuwe economische omstandigheden aan. Sociale cohesie, schoolprestaties, innovatie De aanwezigheid van kunst en cultuur kan ook positieve effecten hebben op de leefbaarheid. Cultuur kan direct leiden tot afname van leefbaarheidproblemen op wijkniveau. Volgens Marlet is dit onder meer het gevolg van meer sociale cohesie en betere schoolprestaties - op hun beurt weer het gevolg van het in voldoende mate aanwezig zijn van kunst en cultuur in steden en regio's. Marlet benadrukt dat cultureel aanbod hierbij voldoende is, actieve deelname is niet eens nodig. Ook niet onbelangrijk: kunst en cultuur in steden kunnen (mede) een klimaat creëren waarin innovatie en kennis gedijen. Cultuur fungeert als ontmoetings- en broedplaats voor nieuwe ideeën. Op innovatie en onderwijs mag niet worden bezuinigd, betoogt VVD-leider Mark Rutte in verschillende debatten. CDA-voorman Jan-Peter Balkenende spreekt al jaren over het belang van Nederland als kenniseconomie en hamert daarbij op het belang van innovatie. Over de auteur Dr. Gerard Marlet (Driebergen-Rijsenburg, 12 juli 1970) is directeur van het ruimtelijk-economisch onderzoeksinstituut Atlas voor gemeenten. Daar houdt hij zich bezig met onderzoek naar het wel en wee van Nederlandse wijken, steden en regio's. Marlet is tevens verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen, waar hij Nederlandse toepassingen bedenkt van de denkbeelden van Nobelprijswinnaar Paul Krugman. Marlet is auteur van het veelgeprezen De aantrekkelijke stad (2009) en verzorgt jaarlijks de Atlas voor Gemeenten. Thema 2010: bevolkingskrimp. Muziek in de stad, omvang 55 pag., winkelprijs EUR 14,95. ISBN: 978-90-79812-05-9. www.voc-uitgevers.nl.

Nieuw boek DEU
Buchgeier.com
Lieferbar binnen 4-6 Wochen (Besorgungstitel) Verzendingskosten:Versandkostenfrei innerhalb der BRD
Details...
(*) Uitverkocht betekent dat het boek is momenteel niet beschikbaar op elk van de bijbehorende platforms we zoeken.
Muziek in de stad / druk 1 - Marlet, G.
uitverkocht boek
(*)
Marlet, G.:
Muziek in de stad / druk 1 - nieuw boek

2010, ISBN: 9079812056, Lieferbar binnen 4-6 Wochen

ID: 9789079812059

Internationaler Buchtitel. In holländischer Sprache. Muziek in de stad, Verlag: IJzer, 50 Seiten, L=210mm, B=150mm, H=5mm, Gew.=162gr, 1. [GR: 15800 - HC/Kunst], Kartoniert/Broschiert, Klappentext: Kijken naar kosten kan niet zonder naar de opbrengsten te kijken NIJMEGEN, 26 mei 2010 - Volgens onderzoek in opdracht van RTL nieuws betaalt de gemiddelde Nederlander 100 euro per jaar voor kunst- en cultuursubsidies. In de verkiezingscampagne menen partijen zoals PVV, VVD en ChristenUnie dat het wel wat minder kan met deze subsidies. Een goed bestuurder moet ook naar de opbrengsten kijken, vindt ruimtelijk economisch onderzoeker Gerard Marlet. In 'Muziek in de stad' laat hij zien dat verkiezingsthema's als werk, wonen en innovatie onlosmakelijk verbonden zijn met aanwezigheid van kunst en cultuur. Kunst en cultuur zijn volgens Marlet geen hobby van de (linkse) elite of louter de slagroom op de taart. In het boekje Muziek in de stad laat Gerard Marlet met cijfers onderbouwd zien dat wanneer de overheid de kunst- en cultuurdobber uitgooit, de (bij)vangst substantieel is. Werkgelegenheid is een van de opbrengsten van cultuursubsidies. Volgens Marlet vergroot de aanwezigheid van cultuur in steden hun aantrekkingskracht. Dit spreekt potentiële bedrijven en inwoners aan. Anders dan vroeger baseren mensen de keuze voor hun woonplaats niet meer op de aanwezigheid van hun werkgever in de directe nabijheid. Werken volgt steeds meer wonen, in plaats van andersom. Meer werkgelegenheid Steden waarin het cultuuraanbod groot is, trekken meer economisch kansrijken dan steden met een klein cultuuraanbod. De aanwezigheid van een groot aantal goedopgeleide, creatieve mensen in de bevolking kan volgens Marlet meerdere positieve effecten hebben voor de werkgelegenheid. Mensen met meer kennis en vaardigheden zijn productiever en dus aantrekkelijker voor werkgevers die goedkoop willen produceren. Mensen met meer kennis en vaardigheden geven meer geld uit in de plaatselijke horeca en detailhandel en creëren daarmee banen voor lageropgeleiden. Mensen met meer kennis en vaardigheden zullen ook eerder een eigen bedrijf vanuit hun huis starten en op die manier mogelijk banen creëren voor stads- of regiogenoten. Mensen met meer kennis en vaardigheden passen zich gemakkelijker aan nieuwe economische omstandigheden aan. Sociale cohesie, schoolprestaties, innovatie De aanwezigheid van kunst en cultuur kan ook positieve effecten hebben op de leefbaarheid. Cultuur kan direct leiden tot afname van leefbaarheidproblemen op wijkniveau. Volgens Marlet is dit onder meer het gevolg van meer sociale cohesie en betere schoolprestaties - op hun beurt weer het gevolg van het in voldoende mate aanwezig zijn van kunst en cultuur in steden en regio's. Marlet benadrukt dat cultureel aanbod hierbij voldoende is, actieve deelname is niet eens nodig. Ook niet onbelangrijk: kunst en cultuur in steden kunnen (mede) een klimaat creëren waarin innovatie en kennis gedijen. Cultuur fungeert als ontmoetings- en broedplaats voor nieuwe ideeën. Op innovatie en onderwijs mag niet worden bezuinigd, betoogt VVD-leider Mark Rutte in verschillende debatten. CDA-voorman Jan-Peter Balkenende spreekt al jaren over het belang van Nederland als kenniseconomie en hamert daarbij op het belang van innovatie. Over de auteur Dr. Gerard Marlet (Driebergen-Rijsenburg, 12 juli 1970) is directeur van het ruimtelijk-economisch onderzoeksinstituut Atlas voor gemeenten. Daar houdt hij zich bezig met onderzoek naar het wel en wee van Nederlandse wijken, steden en regio's. Marlet is tevens verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen, waar hij Nederlandse toepassingen bedenkt van de denkbeelden van Nobelprijswinnaar Paul Krugman. Marlet is auteur van het veelgeprezen De aantrekkelijke stad (2009) en verzorgt jaarlijks de Atlas voor Gemeenten. Thema 2010: bevolkingskrimp. Muziek in de stad, omvang 55 pag., winkelprijs EUR 14,95. ISBN: 978-90-79812-05-9. www.voc-uitgevers.nl.

Nieuw boek eurobuch.neubuch
Buchgeier.com
Lieferbar binnen 4-6 Wochen (Besorgungstitel)
Details...
(*) Uitverkocht betekent dat het boek is momenteel niet beschikbaar op elk van de bijbehorende platforms we zoeken.
Muziek in de stad / druk 1 - Marlet, Gerard
uitverkocht boek
(*)
Marlet, Gerard:
Muziek in de stad / druk 1 - pocketboek

2010, ISBN: 9789079812059

[ED: Softcover], [PU: IJzer], Kijken naar kosten kan niet zonder naar de opbrengsten te kijken NIJMEGEN, 26 mei 2010 - Volgens onderzoek in opdracht van RTL nieuws betaalt de gemiddelde Nederlander 100 euro per jaar voor kunst- en cultuursubsidies. In de verkiezingscampagne menen partijen zoals PVV, VVD en ChristenUnie dat het wel wat minder kan met deze subsidies. Een goed bestuurder moet ook naar de opbrengsten kijken, vindt ruimtelijk economisch onderzoeker Gerard Marlet. In 'Muziek in de stad' laat hij zien dat verkiezingsthema's als werk, wonen en innovatie onlosmakelijk verbonden zijn met aanwezigheid van kunst en cultuur. Kunst en cultuur zijn volgens Marlet geen hobby van de (linkse) elite of louter de slagroom op de taart. In het boekje Muziek in de stad laat Gerard Marlet met cijfers onderbouwd zien dat wanneer de overheid de kunst- en cultuurdobber uitgooit, de (bij)vangst substantieel is. Werkgelegenheid is een van de opbrengsten van cultuursubsidies. Volgens Marlet vergroot de aanwezigheid van cultuur in steden hun aantrekkingskracht. Dit spreekt potentiële bedrijven en inwoners aan. Anders dan vroeger baseren mensen de keuze voor hun woonplaats niet meer op de aanwezigheid van hun werkgever in de directe nabijheid. Werken volgt steeds meer wonen, in plaats van andersom. Meer werkgelegenheid Steden waarin het cultuuraanbod groot is, trekken meer economisch kansrijken dan steden met een klein cultuuraanbod. De aanwezigheid van een groot aantal goedopgeleide, creatieve mensen in de bevolking kan volgens Marlet meerdere positieve effecten hebben voor de werkgelegenheid. Mensen met meer kennis en vaardigheden zijn productiever en dus aantrekkelijker voor werkgevers die goedkoop willen produceren. Mensen met meer kennis en vaardigheden geven meer geld uit in de plaatselijke horeca en detailhandel en creëren daarmee banen voor lageropgeleiden. Mensen met meer kennis en vaardigheden zullen ook eerder een eigen bedrijf vanuit hun huis starten en op die manier mogelijk banen creëren voor stads- of regiogenoten. Mensen met meer kennis en vaardigheden passen zich gemakkelijker aan nieuwe economische omstandigheden aan. Sociale cohesie, schoolprestaties, innovatie De aanwezigheid van kunst en cultuur kan ook positieve effecten hebben op de leefbaarheid. Cultuur kan direct leiden tot afname van leefbaarheidproblemen op wijkniveau. Volgens Marlet is dit onder meer het gevolg van meer sociale cohesie en betere schoolprestaties - op hun beurt weer het gevolg van het in voldoende mate aanwezig zijn van kunst en cultuur in steden en regio's. Marlet benadrukt dat cultureel aanbod hierbij voldoende is, actieve deelname is niet eens nodig. Ook niet onbelangrijk: kunst en cultuur in steden kunnen (mede) een klimaat creëren waarin innovatie en kennis gedijen. Cultuur fungeert als ontmoetings- en broedplaats voor nieuwe ideeën. Op innovatie en onderwijs mag niet worden bezuinigd, betoogt VVD-leider Mark Rutte in verschillende debatten. CDA-voorman Jan-Peter Balkenende spreekt al jaren over het belang van Nederland als kenniseconomie en hamert daarbij op het belang van innovatie. Over de auteur Dr. Gerard Marlet (Driebergen-Rijsenburg, 12 juli 1970) is directeur van het ruimtelijk-economisch onderzoeksinstituut Atlas voor gemeenten. Daar houdt hij zich bezig met onderzoek naar het wel en wee van Nederlandse wijken, steden en regio's. Marlet is tevens verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen, waar hij Nederlandse toepassingen bedenkt van de denkbeelden van Nobelprijswinnaar Paul Krugman. Marlet is auteur van het veelgeprezen De aantrekkelijke stad (2009) en verzorgt jaarlijks de Atlas voor Gemeenten. Thema 2010: bevolkingskrimp. Muziek in de stad, omvang 55 pag., winkelprijs EUR 14,95. ISBN: 978-90-79812-05-9. www.voc-uitgevers.nl.Versandfertig in über 4 Wochen, [SC: 0.00]

Nieuw boek Booklooker.de
buecher.de GmbH & Co. KG
Verzendingskosten:Versandkostenfrei, Versand nach Deutschland (EUR 0.00)
Details...
(*) Uitverkocht betekent dat het boek is momenteel niet beschikbaar op elk van de bijbehorende platforms we zoeken.
Muziek in de stad / druk 1 - Marlet, G.
uitverkocht boek
(*)
Marlet, G.:
Muziek in de stad / druk 1 - pocketboek

2010, ISBN: 9789079812059

[ED: Softcover], [PU: IJzer], Kijken naar kosten kan niet zonder naar de opbrengsten te kijken NIJMEGEN, 26 mei 2010 - Volgens onderzoek in opdracht van RTL nieuws betaalt de gemiddelde Nederlander 100 euro per jaar voor kunst- en cultuursubsidies. In de verkiezingscampagne menen partijen zoals PVV, VVD en ChristenUnie dat het wel wat minder kan met deze subsidies. Een goed bestuurder moet ook naar de opbrengsten kijken, vindt ruimtelijk economisch onderzoeker Gerard Marlet. In 'Muziek in de stad' laat hij zien dat verkiezingsthema's als werk, wonen en innovatie onlosmakelijk verbonden zijn met aanwezigheid van kunst en cultuur. Kunst en cultuur zijn volgens Marlet geen hobby van de (linkse) elite of louter de slagroom op de taart. In het boekje Muziek in de stad laat Gerard Marlet met cijfers onderbouwd zien dat wanneer de overheid de kunst- en cultuurdobber uitgooit, de (bij)vangst substantieel is. Werkgelegenheid is een van de opbrengsten van cultuursubsidies. Volgens Marlet vergroot de aanwezigheid van cultuur in steden hun aantrekkingskracht. Dit spreekt potentiële bedrijven en inwoners aan. Anders dan vroeger baseren mensen de keuze voor hun woonplaats niet meer op de aanwezigheid van hun werkgever in de directe nabijheid. Werken volgt steeds meer wonen, in plaats van andersom. Meer werkgelegenheid Steden waarin het cultuuraanbod groot is, trekken meer economisch kansrijken dan steden met een klein cultuuraanbod. De aanwezigheid van een groot aantal goedopgeleide, creatieve mensen in de bevolking kan volgens Marlet meerdere positieve effecten hebben voor de werkgelegenheid. Mensen met meer kennis en vaardigheden zijn productiever en dus aantrekkelijker voor werkgevers die goedkoop willen produceren. Mensen met meer kennis en vaardigheden geven meer geld uit in de plaatselijke horeca en detailhandel en creëren daarmee banen voor lageropgeleiden. Mensen met meer kennis en vaardigheden zullen ook eerder een eigen bedrijf vanuit hun huis starten en op die manier mogelijk banen creëren voor stads- of regiogenoten. Mensen met meer kennis en vaardigheden passen zich gemakkelijker aan nieuwe economische omstandigheden aan. Sociale cohesie, schoolprestaties, innovatie De aanwezigheid van kunst en cultuur kan ook positieve effecten hebben op de leefbaarheid. Cultuur kan direct leiden tot afname van leefbaarheidproblemen op wijkniveau. Volgens Marlet is dit onder meer het gevolg van meer sociale cohesie en betere schoolprestaties - op hun beurt weer het gevolg van het in voldoende mate aanwezig zijn van kunst en cultuur in steden en regio's. Marlet benadrukt dat cultureel aanbod hierbij voldoende is, actieve deelname is niet eens nodig. Ook niet onbelangrijk: kunst en cultuur in steden kunnen (mede) een klimaat creëren waarin innovatie en kennis gedijen. Cultuur fungeert als ontmoetings- en broedplaats voor nieuwe ideeën. Op innovatie en onderwijs mag niet worden bezuinigd, betoogt VVD-leider Mark Rutte in verschillende debatten. CDA-voorman Jan-Peter Balkenende spreekt al jaren over het belang van Nederland als kenniseconomie en hamert daarbij op het belang van innovatie. Over de auteur Dr. Gerard Marlet (Driebergen-Rijsenburg, 12 juli 1970) is directeur van het ruimtelijk-economisch onderzoeksinstituut Atlas voor gemeenten. Daar houdt hij zich bezig met onderzoek naar het wel en wee van Nederlandse wijken, steden en regio's. Marlet is tevens verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen, waar hij Nederlandse toepassingen bedenkt van de denkbeelden van Nobelprijswinnaar Paul Krugman. Marlet is auteur van het veelgeprezen De aantrekkelijke stad (2009) en verzorgt jaarlijks de Atlas voor Gemeenten. Thema 2010: bevolkingskrimp. Muziek in de stad, omvang 55 pag., winkelprijs EUR 14,95. ISBN: 978-90-79812-05-9. www.voc-uitgevers.nl. Versandfertig in 6-10 Tagen, [SC: 0.00]

Nieuw boek Booklooker.de
buecher.de GmbH & Co. KG
Verzendingskosten:Versandkostenfrei, Versand in die EU (EUR 0.00)
Details...
(*) Uitverkocht betekent dat het boek is momenteel niet beschikbaar op elk van de bijbehorende platforms we zoeken.

Bijzonderheden over het boek

Kijken naar kosten kan niet zonder naar de opbrengsten te kijken NIJMEGEN, 26 mei 2010 - Volgens onderzoek in opdracht van RTL nieuws betaalt de gemiddelde Nederlander 100 euro per jaar voor kunst- en cultuursubsidies. In de verkiezingscampagne menen partijen zoals PVV, VVD en ChristenUnie dat het wel wat minder kan met deze subsidies. Een goed bestuurder moet ook naar de opbrengsten kijken, vindt ruimtelijk economisch onderzoeker Gerard Marlet. In 'Muziek in de stad' laat hij zien dat verkiezingsthema's als werk, wonen en innovatie onlosmakelijk verbonden zijn met aanwezigheid van kunst en cultuur. Kunst en cultuur zijn volgens Marlet geen hobby van de (linkse) elite of louter de slagroom op de taart. In het boekje Muziek in de stad laat Gerard Marlet met cijfers onderbouwd zien dat wanneer de overheid de kunst- en cultuurdobber uitgooit, de (bij)vangst substantieel is. Werkgelegenheid is een van de opbrengsten van cultuursubsidies. Volgens Marlet vergroot de aanwezigheid van cultuur in steden hun aantrekkingskracht. Dit spreekt potentiële bedrijven en inwoners aan. Anders dan vroeger baseren mensen de keuze voor hun woonplaats niet meer op de aanwezigheid van hun werkgever in de directe nabijheid. Werken volgt steeds meer wonen, in plaats van andersom. Meer werkgelegenheid Steden waarin het cultuuraanbod groot is, trekken meer economisch kansrijken dan steden met een klein cultuuraanbod. De aanwezigheid van een groot aantal goedopgeleide, creatieve mensen in de bevolking kan volgens Marlet meerdere positieve effecten hebben voor de werkgelegenheid. Mensen met meer kennis en vaardigheden zijn productiever en dus aantrekkelijker voor werkgevers die goedkoop willen produceren. Mensen met meer kennis en vaardigheden geven meer geld uit in de plaatselijke horeca en detailhandel en creëren daarmee banen voor lageropgeleiden. Mensen met meer kennis en vaardigheden zullen ook eerder een eigen bedrijf vanuit hun huis starten en op die manier mogelijk banen creëren voor stads- of regiogenoten. Mensen met meer kennis en vaardigheden passen zich gemakkelijker aan nieuwe economische omstandigheden aan. Sociale cohesie, schoolprestaties, innovatie De aanwezigheid van kunst en cultuur kan ook positieve effecten hebben op de leefbaarheid. Cultuur kan direct leiden tot afname van leefbaarheidproblemen op wijkniveau. Volgens Marlet is dit onder meer het gevolg van meer sociale cohesie en betere schoolprestaties - op hun beurt weer het gevolg van het in voldoende mate aanwezig zijn van kunst en cultuur in steden en regio's. Marlet benadrukt dat cultureel aanbod hierbij voldoende is, actieve deelname is niet eens nodig. Ook niet onbelangrijk: kunst en cultuur in steden kunnen (mede) een klimaat creëren waarin innovatie en kennis gedijen. Cultuur fungeert als ontmoetings- en broedplaats voor nieuwe ideeën. Op innovatie en onderwijs mag niet worden bezuinigd, betoogt VVD-leider Mark Rutte in verschillende debatten. CDA-voorman Jan-Peter Balkenende spreekt al jaren over het belang van Nederland als kenniseconomie en hamert daarbij op het belang van innovatie. Over de auteur Dr. Gerard Marlet (Driebergen-Rijsenburg, 12 juli 1970) is directeur van het ruimtelijk-economisch onderzoeksinstituut Atlas voor gemeenten. Daar houdt hij zich bezig met onderzoek naar het wel en wee van Nederlandse wijken, steden en regio's. Marlet is tevens verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen, waar hij Nederlandse toepassingen bedenkt van de denkbeelden van Nobelprijswinnaar Paul Krugman. Marlet is auteur van het veelgeprezen De aantrekkelijke stad (2009) en verzorgt jaarlijks de Atlas voor Gemeenten. Thema 2010: bevolkingskrimp. Muziek in de stad, omvang 55 pag., winkelprijs EUR 14,95. ISBN: 978-90-79812-05-9. www.voc-uitgevers.nl.

Gedetalleerde informatie over het boek. - Muziek in de stad / druk 1


EAN (ISBN-13): 9789079812059
ISBN (ISBN-10): 9079812056
pocket book
Verschijningsjaar: 2010
Uitgever: IJzer
50 Bladzijden
Gewicht: 0,155 kg
Taal: dut/Holländisch

Boek bevindt zich in het datenbestand sinds 09.04.2010 16:04:52
Boek voor het laatst gevonden op 24.03.2012 15:39:09
ISBN/EAN: 9789079812059

ISBN - alternatieve schrijfwijzen:
90-79812-05-6, 978-90-79812-05-9


< naar Archief...
Verwante boeken