Marlet, G.:Muziek in de stad / druk 1
- nieuw boek 2010, ISBN: 9079812056, Lieferbar binnen 4-6 Wochen Verzendingskosten:Versandkostenfrei innerhalb der BRD
Internationaler Buchtitel. In holländischer Sprache. Muziek in de stad, Verlag: IJzer, 50 Seiten, L=210mm, B=150mm, H=5mm, Gew.=155gr, 1. [GR: 15800 - HC/Kunst], Kartoniert/Broschiert, Kl… Meer...
Internationaler Buchtitel. In holländischer Sprache. Muziek in de stad, Verlag: IJzer, 50 Seiten, L=210mm, B=150mm, H=5mm, Gew.=155gr, 1. [GR: 15800 - HC/Kunst], Kartoniert/Broschiert, Klappentext: Kijken naar kosten kan niet zonder naar de opbrengsten te kijken NIJMEGEN, 26 mei 2010 - Volgens onderzoek in opdracht van RTL nieuws betaalt de gemiddelde Nederlander 100 euro per jaar voor kunst- en cultuursubsidies. In de verkiezingscampagne menen partijen zoals PVV, VVD en ChristenUnie dat het wel wat minder kan met deze subsidies. Een goed bestuurder moet ook naar de opbrengsten kijken, vindt ruimtelijk economisch onderzoeker Gerard Marlet. In 'Muziek in de stad' laat hij zien dat verkiezingsthema's als werk, wonen en innovatie onlosmakelijk verbonden zijn met aanwezigheid van kunst en cultuur. Kunst en cultuur zijn volgens Marlet geen hobby van de (linkse) elite of louter de slagroom op de taart. In het boekje Muziek in de stad laat Gerard Marlet met cijfers onderbouwd zien dat wanneer de overheid de kunst- en cultuurdobber uitgooit, de (bij)vangst substantieel is. Werkgelegenheid is een van de opbrengsten van cultuursubsidies. Volgens Marlet vergroot de aanwezigheid van cultuur in steden hun aantrekkingskracht. Dit spreekt potentiële bedrijven en inwoners aan. Anders dan vroeger baseren mensen de keuze voor hun woonplaats niet meer op de aanwezigheid van hun werkgever in de directe nabijheid. Werken volgt steeds meer wonen, in plaats van andersom. Meer werkgelegenheid Steden waarin het cultuuraanbod groot is, trekken meer economisch kansrijken dan steden met een klein cultuuraanbod. De aanwezigheid van een groot aantal goedopgeleide, creatieve mensen in de bevolking kan volgens Marlet meerdere positieve effecten hebben voor de werkgelegenheid. Mensen met meer kennis en vaardigheden zijn productiever en dus aantrekkelijker voor werkgevers die goedkoop willen produceren. Mensen met meer kennis en vaardigheden geven meer geld uit in de plaatselijke horeca en detailhandel en creëren daarmee banen voor lageropgeleiden. Mensen met meer kennis en vaardigheden zullen ook eerder een eigen bedrijf vanuit hun huis starten en op die manier mogelijk banen creëren voor stads- of regiogenoten. Mensen met meer kennis en vaardigheden passen zich gemakkelijker aan nieuwe economische omstandigheden aan. Sociale cohesie, schoolprestaties, innovatie De aanwezigheid van kunst en cultuur kan ook positieve effecten hebben op de leefbaarheid. Cultuur kan direct leiden tot afname van leefbaarheidproblemen op wijkniveau. Volgens Marlet is dit onder meer het gevolg van meer sociale cohesie en betere schoolprestaties - op hun beurt weer het gevolg van het in voldoende mate aanwezig zijn van kunst en cultuur in steden en regio's. Marlet benadrukt dat cultureel aanbod hierbij voldoende is, actieve deelname is niet eens nodig. Ook niet onbelangrijk: kunst en cultuur in steden kunnen (mede) een klimaat creëren waarin innovatie en kennis gedijen. Cultuur fungeert als ontmoetings- en broedplaats voor nieuwe ideeën. Op innovatie en onderwijs mag niet worden bezuinigd, betoogt VVD-leider Mark Rutte in verschillende debatten. CDA-voorman Jan-Peter Balkenende spreekt al jaren over het belang van Nederland als kenniseconomie en hamert daarbij op het belang van innovatie. Over de auteur Dr. Gerard Marlet (Driebergen-Rijsenburg, 12 juli 1970) is directeur van het ruimtelijk-economisch onderzoeksinstituut Atlas voor gemeenten. Daar houdt hij zich bezig met onderzoek naar het wel en wee van Nederlandse wijken, steden en regio's. Marlet is tevens verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen, waar hij Nederlandse toepassingen bedenkt van de denkbeelden van Nobelprijswinnaar Paul Krugman. Marlet is auteur van het veelgeprezen De aantrekkelijke stad (2009) en verzorgt jaarlijks de Atlas voor Gemeenten. Thema 2010: bevolkingskrimp. Muziek in de stad, omvang 55 pag., winkelprijs EUR 14,95. ISBN: 978-90-79812-05-9. www.voc-uitgevers.nl. Kijken naar kosten kan niet zonder naar de opbrengsten te kijken
NIJMEGEN, 26 mei 2010 -
Volgens onderzoek in opdracht van RTL nieuws betaalt de gemiddelde Nederlander 100 euro per jaar voor kunst- en cultuursubsidies. In de verkiezingscampagne menen
partijen zoals PVV, VVD en ChristenUnie dat het wel wat
minder kan met deze subsidies. Een goed bestuurder moet ook naar de
opbrengsten kijken, vindt ruimtelijk economisch onderzoeker Gerard
Marlet. In 'Muziek in de stad' laat hij zien dat verkiezingsthema's als
werk, wonen en innovatie onlosmakelijk verbonden zijn met aanwezigheid
van kunst en cultuur.
Kunst en cultuur zijn volgens Marlet geen hobby van de (linkse) elite of louter de slagroom op de taart. In het boekje
Muziek in de stad laat Gerard Marlet met cijfers onderbouwd zien dat
wanneer de overheid de kunst- en cultuurdobber uitgooit, de (bij)vangst
substantieel is. Werkgelegenheid is een van de opbrengsten van
cultuursubsidies. Volgens Marlet vergroot de aanwezigheid van cultuur in
steden hun aantrekkingskracht. Dit spreekt potentiële bedrijven en
inwoners aan. Anders dan vroeger baseren mensen de keuze voor hun
woonplaats niet meer op de aanwezigheid van hun werkgever in de directe
nabijheid. Werken volgt steeds meer wonen, in plaats van andersom.
Meer werkgelegenheid
Steden waarin het cultuuraanbod groot is, trekken meer economisch kansrijken dan steden met een klein cultuuraanbod. De aanwezigheid van een groot aantal goedopgeleide, creatieve mensen in de
bevolking kan volgens Marlet meerdere positieve effecten hebben voor de
werkgelegenheid. Mensen met meer kennis en vaardigheden zijn
productiever en dus aantrekkelijker voor werkgevers die goedkoop willen
produceren. Mensen met meer kennis en vaardigheden geven meer geld uit
in de plaatselijke horeca en detailhandel en creëren daarmee banen voor
lageropgeleiden. Mensen met meer kennis en vaardigheden zullen ook
eerder een eigen bedrijf vanuit hun huis starten en op die manier
mogelijk banen creëren voor stads- of regiogenoten. Mensen met meer
kennis en vaardigheden passen zich gemakkelijker aan nieuwe economische
omstandigheden aan.
Sociale cohesie, schoolprestaties, innovatie
De aanwezigheid van kunst en cultuur kan ook positieve effecten hebben op de leefbaarheid. Cultuur kan direct leiden tot afname van
leefbaarheidproblemen op wijkniveau. Volgens Marlet is dit onder meer
het gevolg van meer sociale cohesie en betere schoolprestaties - op hun
beurt weer het gevolg van het in voldoende mate aanwezig zijn van kunst
en cultuur in steden en regio's. Marlet benadrukt dat cultureel aanbod
hierbij voldoende is, actieve deelname is niet eens nodig. Ook niet
onbelangrijk: kunst en cultuur in steden kunnen (mede) een klimaat
creëren waarin innovatie en kennis gedijen. Cultuur fungeert als
ontmoetings- en broedplaats voor nieuwe ideeën. Op innovatie en
onderwijs mag niet worden bezuinigd, betoogt VVD-leider Mark Rutte in
verschillende debatten. CDA-voorman Jan-Peter Balkenende spreekt al
jaren over het belang van Nederland als kenniseconomie en hamert daarbij
op het belang van innovatie.
Over de auteur Dr. Gerard Marlet (Driebergen-Rijsenburg, 12 juli 1970) is directeur van het ruimtelijk-economisch onderzoeksinstituut Atlas voor gemeenten. Daar
houdt hij zich bezig met onderzoek naar het wel en wee van Nederlandse
wijken, steden en regio's. Marlet is tevens verbonden aan de
Rijksuniversiteit Groningen, waar hij Nederlandse toepassingen bedenkt
van de denkbeelden van Nobelprijswinnaar Paul Krugman. Marlet is auteur
van het veelgeprezen De aantrekkelijke stad (2009) en verzorgt jaarlijks
de Atlas voor Gemeenten. Thema 2010: bevolkingskrimp.
Muziek in de stad, omvang 55 pag., winkelprijs EUR 14,95. ISBN: 978-90-79812-05-9.
www.voc-uitgevers.nl.<