BRUIJN, JOHAN DE/Cor van der Heijden/Ineke Strouken (red.)/Stijn Reijnders:Typisch Nederland. Tradities en trends in Nederland
- pocketboek 2011, ISBN: 9789064079832
gebonden uitgave
Meulenhoff, 2017. Hardcover. 280 pagina's, rijk geillustreerd. Wij van de hbs is een nostalgisch lees- en kijkboek, dat de eigen schooltijd doet herleven. Het zit vol typisch hbs-sent… Meer...
Meulenhoff, 2017. Hardcover. 280 pagina's, rijk geillustreerd. Wij van de hbs is een nostalgisch lees- en kijkboek, dat de eigen schooltijd doet herleven. Het zit vol typisch hbs-sentiment en bevat onvergetelijke verhalen van Jan Mulder, Freek de Jonge, Neelie Kroes, Maarten `t Hart, Willeke van Ammelrooy, Gerrit Zalm, Herman Koch, Frits Spits, Hedy d`Ancona en vele anderen. In 1863 riep Thorbecke met zijn Wet op het Middelbaar Onderwijs dit schooltype in het leven: de hogere burgerschool, de hbs. De hbs bereidde voor op hoge functies in handel en industrie en moest zorgen voor een roemrijke toekomst van Nederland.. 2de druk., Meulenhoff, 2017, 0, Amsterdam: Volkskrant / Meulenhoff, 2008. Hardcover, 20 cm, 523 pp. Voor het eerst zijn in dit boek alle schitterende korte en langere verhalen van de Colombiaanse Nobelprijswinnaar Gabriel Garcia Márquez (Aracataca 1928) bijeengebracht. Vroege verhalen, waarin Márquez in speelse en wrede, maar vooral absurde vertellingen probeert de onwerkelijkheid werkelijkheid te laten worden, zoals Ogen van een blauwe hond' en 'Tubal-Kaïn smeedt een ster', dat voor deze bundel voor het eerst in het Nederlands werd vertaald. Of de verhalen die zich afspelen in het legendarisch geworden Macondo, een soort vergrootglas van de Latijns-Amerikaanse werkelijkheid'. De uitvaart van Mam á Grande' is bijvoorbeeld een satire op de plaatselijke matriarchale maatschappij - mannen zijn bij Garcia Márquez gewoonlijk zwakkelingen, fantasten en dromers, dc vrouwen hebben eerder standvastige karakters. In Macondo spelen ook verhalen als In ons dorp zijn geen dieven' en Een dinsdagsiësta'. Het fameuze verhaal van De ongelooflijke maar droevige geschiedenis van de onschuldige Eréndira en haar harteloze grootmoeder' vertelt de geschiedenis van een onschuldig hoertje dat op barbaarse wijze wordt geëxploiteerd door haar kolossale grootmoeder. En ten slotte zijn er twaalf verhalen die achttien jaar met de schrijver over de wereld hebben gezworven, van schrijftafel naar schrijftafel. Deze verhalen gaan over de voor Latijns-Amerikanen vreemde realiteit van Europa. De thema's eenzaamheid, liefde en dood (in allerlei bizarre verschijningsvormen) maken ze tot typische Márquez-verhalen, luchtig van toon en opzet, maar zich afspelend in die sfeer waar het alledaagse en het lugubere elkaar geheel en al doordringen. Cond.: goed / good. ISBN: 9029068051. ., Volkskrant / Meulenhoff, 2008, 0, Amsterdam: Atlas, 2010. Paperback, 21 cm, 190 pp. Spruitjeslucht. Weinig begrippen zijn zò Nederlands als dit. Iedereen weet wat wordt bedoeld. Ruikt ons land werkelijk naar spruitjes? Is hier sprake van een typisch Nederlandse geur? En als dat zo is: zijn er meer nationale geuren? Jelle Leenes gaat op zoek naar vaderlandse geuren uit verleden en heden. Naar geuren die in het collectieve geheugen van veel Nederlanders gegrift staan. Naar geuren die in ons leven een belangrijke rol spelen of speelden. Naar geuren die wij bovenmatig beleefden en die ons gedrag beïnvloed(d)en. De auteur ontmoette geurpsychologen, herinneringsexperts, professionele smaak- en geurmakers en ervaringsdeskundigen. En passant verzamelde hij overal waar hij kwam shortlists van favoriete geuren. Heel opvallend bij dit alles: het ontbreekt vaak letterlijk aan woorden om geuren te benoemen. Het resultaat van deze persoonlijke geurtrip door Nederland is een geurgids mét een canon van dertig nationaal geachte geuren. Alle mogelijke facetten van onze samenleving zijn al eens beschreven. Niet eerder echter werd ons land de maat genomen via de neus. Cond.: zeer goed / very good. ISBN: 9789045016795. ., Atlas, 2010, 0, Atlas, Atlas. 1999, 191pp. Paperback. In zéér goede staat. "Wat maakt Bram Peper, Nederlands meest besproken ex-burgemeester, tot zo'n ongewone bestuurder? Dat het iemand was die een politiek leider wou zijn, een lokale 'political boss' zoals Amerikaanse burgemeesters, die een persoonlijk mandaat hebben om een herkenbaar politiek programma te realiseren. Maar Nederland is geen land voor zulke politieke leiders. Dat was ook de tragiek van Bram Peper. Besturen in de polder gaat anders. Burgemeesters kunnen soms een stempel op een gemeente drukken; een positie om een eigen politiek program ten uitvoer te brengen hebben zij echter niet. Besturen in Nederland is een collegiale en collectieve aangelegenheid. Daarin kan wel leiderschap bestaan, maar dan toch op een typisch Nederlandse manier niet al te geprononceerd, niet al te scherp, altijd getemperd door de noodzaak (en het verlangen) om met andere posities en stijlen rekening te houden." ISBN: 9789025423100, Atlas, Atlas, 0, Amsterdam: Meulenhoff, 2000. Hardcover, 22 cm, 525 pp. Voor het eerst zijn in dit boek alle schitterende korte en langere verhalen van de Colombiaanse Nobelprijswinnaar Gabriel Garcia Márquez (Aracataca 1928) bijeengebracht. Vroege verhalen, waarin Márquez in speelse en wrede, maar vooral absurde vertellingen probeert de onwerkelijkheid werkelijkheid te laten worden, zoals Ogen van een blauwe hond' en 'Tubal-Kaïn smeedt een ster', dat voor deze bundel voor het eerst in het Nederlands werd vertaald. Of de verhalen die zich afspelen in het legendarisch geworden Macondo, een soort vergrootglas van de Latijns-Amerikaanse werkelijkheid'. De uitvaart van Mam á Grande' is bijvoorbeeld een satire op de plaatselijke matriarchale maatschappij - mannen zijn bij Garcia Márquez gewoonlijk zwakkelingen, fantasten en dromers, dc vrouwen hebben eerder standvastige karakters. In Macondo spelen ook verhalen als In ons dorp zijn geen dieven' en Een dinsdagsiësta'. Het fameuze verhaal van De ongelooflijke maar droevige geschiedenis van de onschuldige Eréndira en haar harteloze grootmoeder' vertelt de geschiedenis van een onschuldig hoertje dat op barbaarse wijze wordt geëxploiteerd door haar kolossale grootmoeder. En ten slotte zijn er twaalf verhalen die achttien jaar met de schrijver over de wereld hebben gezworven, van schrijftafel naar schrijftafel. Deze verhalen gaan over de voor Latijns-Amerikanen vreemde realiteit van Europa. De thema's eenzaamheid, liefde en dood (in allerlei bizarre verschijningsvormen) maken ze tot typische Márquez-verhalen, luchtig van toon en opzet, maar zich afspelend in die sfeer waar het alledaagse en het lugubere elkaar geheel en al doordringen. Cond.: goed / good. ISBN: 9029072512. ., Meulenhoff, 2000, 0, Budel: Damon, 2012. Paperback, 24 cm, 282 pp. Cond.: goed / good. Het rancuneuze gif gaat over een typisch kenmerk van de mens. Rancune, ook wel ressentiment of wrok genoemd, is een uiting van onvrede die zich kenbaar maakt door slachtoffergevoel, boosheid en beschuldigingen. De oorzaak van deze boosheid zoekt men in een ander. Deze treft het verwijt, heeft het gedaan en wordt dus als schuldig gezien. Daders laten zich altijd wel vinden, verdachtmaking is erg vindingrijk. Het boek gaat in op de actualiteit van dit verschijnsel. Aan de hand van een groot aantal voorbeelden wordt duidelijk gemaakt, hoe rancune het samenleven kan ontwrichten. Ook nu infecteert dit gif de onderlinge verhoudingen in Nederland. Rancuneus gedrag dreigt zelfs normaal te worden en zich zonder schaamte te mogen uiten. Als de remmen wegvallen kan dit tot gevaarlijke uitwassen leiden, zoals het afwentelen van opgeklopte boosheid op gehele bevolkingsgroepen. Het spookbeeld van de jaren dertig dringt zich weer op. Het rancuneuze gif biedt een analyse van dit probleem, maakt de vele gevaren duidelijk en wijst op mogelijke uitwegen. ISBN: 9789460360473. ., Damon, 2012, 2.5, Leuven Universitaire Pers 2000. Paperback, Nederlands, originele uitgeversomslag, 16x24 cm., 260 pp. ISBN 9789058670434. Symbolae Facultatis Litterarum Lovaniensis - Series D : Litteraria 12. Volmaakt onaf. Over stijl en thematiek in de vroege poezie van Rutger Kopland is de eerste monografie die over het werk van Rutger Kopland verschijnt. Stefaan Evenepoel bespreekt daarin de eerste vijf bundels - van Onder het vee tot Een lege plek om te blijven - die Kopland tussen 1966 en 1975 heeft gepubliceerd. De auteur gaat uit van stilistische kenmerken van deze bundels, waarna hij op zoek gaat naar de relatie met Koplands thematiek, met zijn visie op werkelijkheid en poezie. Gaandeweg laat deze studie zien hoe de gedichten erin slagen om bij zovele lezers de indruk op te roepen dat iemand rechtstreeks tot hen spreekt, dat iemand zich aarzelend, tastend, zoekend tot hen richt. De opeenvolgende hoofdstukken staan met andere woorden ook in het teken van de sterke communicatieve kracht van Koplands poezie. Zo wordt in het eerste hoofdstuk de vraag geformuleerd naar de precieze aard van de zogenaamde 'anekdotiek' in de vroege poezie. Om daarop in te gaan, brengt de auteur ook de ontvangst van de opeenvolgende bundels in de literaire kritiek in kaart. De volgende hoofdstukken behandelen de overeenkomsten van Koplands poezie met het woordgebruik en de zinsbouw van gesproken taal en ze besteden extra aandacht aan het typisch poetisch verschijnsel van het enjambement. Nadat enkele frappante verwijzingen naar diverse tekstgenres, zowel naar bijbelse genres als naar populaire liedsoorten, besproken zijn, zorgt het slothoofdstuk voor een synthese en meer thematische interpretatie van al de voorgaande hoofdstukken. Dat levert uiteindelijk aantekeningen op bij de poeticale en ideologische draagwijdte van Koplands poezie. Die doelt op een zo groot mogelijke invulbaarheid, openheid en daardoor soms ook paradoxaliteit. Vandaar de titel die Stefaan Evenepoel aan zijn studie heeft gegeven: Volmaakt onaf. Door middel van het aanwezige - wat in taal en verzen gestalte heeft gekregen - verwijst Kopland naar het afwezige. Koplands intentie wordt uiteindelijk omschreven als 'een poetica van het alternatief'., Leuven Universitaire Pers 2000, 0, Amsterdam: Balans, 1996. Omslagontwerp: Eric Wondergem. Typografie: Bart Oppenheimer. Schets van het leven van de typisch Italiaanse familie Bertucci in Padua. Opgetekend door de Nederlander Otto, die bij hen voor geruime tijd een kamer huurt. 178 pag.. 1e druk. Paperback/garenloos. 20cmx12,5cm., Balans, 1996, 0, AAM Editions 2009 2009. Hardcover, 64 pagina's, Nederlands, 130 x 130 mm, in nieuwstaat, +- 80 foto's in kleur en z/w. ISBN 9782871432258. Het boek is gewijd aan de architecturale evolutie van de boetiek sinds haar opkomst in de 19de eeuw tot vandaag. Als formidabel laboratorium voor ideeën, vormen, materialen en uitvoeringen is de boetiek een onmiddellijke afspiegeling van de levenswijze, de smaken, de mentaliteit en urbaniteit van een periode. Er wordt een overzicht geschetst van de moderne boetiek die een kunstwerk op zich is, tot de typische boetiek van de art nouveau, de art deco, de uitgepuurde stijl van de fifties, en de hippie mode van de seventies? Het boek begint met een evocatie van de eerste moderne boetieks ingericht tijdens het Empire en eindigt met de meest recente creaties van belangrijke architecten en designers. Boek uitgegeven naar aanleiding van de tentoonstelling « De Tijd van de Boetiek. Van marktkraam tot » van 27 januari tot en met 18 oktober 2009 in de Fondation pour l?Architecture te Brussel., AAM Editions 2009 2009, 0, Uitgeverij W Books B.V. 2001 2001. Hardcover, 224 pagina's, Nederlands, 275 x 235 mm, een mooi boek met illustraties !. ISBN 9789040095368. Panorama op de wereld - Het landschap van Bosch tot Rubens biedt een overzicht van de ontwikkeling van de landschapskunst in de Zuidelijke Nederlanden van omstreeks 1500 tot 1675. De traditie die daar werd gevormd ging vooraf aan het typisch Noord-Nederlandse realistische landschap dat in de zeventiende eeuw, mede onder invloed van het Zuiden tot bloei kwam. De verbeelding in de Zuid-Nederlandse landschapschilderkunst wordt gekarakteriseerd met begrippen als fantastisch, evocatief en panoramisch. In de zestiende eeuw waren zulke landschappen betekenisdragend: in de voorstellingen werd de symboliek van het landschap gepresenteerd in relatie tot een historisch, in het bijzonder bijbels of mythologisch onderwerp. In deze context wordt het landschap gezien als symbool voor de wereld, analoog aan het leven van de mens. Aan de basis van deze traditie staat de kunst van Jeroen Bosch, wiens dikwijls raadselachtige landschappen de inspiratie vormden voor tal van latere ontwikkelingen. In de landschappen van Paul Bril, Peter Paul Rubens en tal van andere Zuid-Nederlandse landschapschilders krijgen deze ontwikkelingen tot ver in de zeventiende eeuw gestalte, Uitgeverij W Books B.V. 2001 2001, 0, The Reader's Digest 2011. Geb., hardcover, halfgroot formaat, nette staat, 495 pagina's., The Reader's Digest 2011, 0<